EPD jest oparta na badaniu prowadzonym przez niezależną stronę trzecią i zapewnia pełną transparentność co do struktury różnych gatunków złomów używanych do produkcji odlewniczego stopu aluminiowego pochodzącego z recyklingu (RFA) w zakładach Alumetalu. Deklaracja świadczy o zaangażowaniu Alumetalu w zmniejszanie śladu węglowego produktów aluminiowych przy jednoczesnym dostarczaniu wysokiej jakości stopów, głównie dla sektora motoryzacyjnego.
„Dzięki stosowaniu wiodących w przemyśle praktyk Alumetal jest w stanie zamieniać odpady w skarby. Deklaracja produktu nie tylko potwierdza zaangażowanie Hydro i Alumetalu w promowanie zrównoważonego rozwoju w branży aluminiowej, ale także zapewnia naszym klientom i partnerom dokładną wiedzę na temat wpływu ich łańcucha dostaw na środowisko” — mówi Hanne Simensen, Wiceprezes Wykonawczy Hydro Aluminium Metal.
Recykling aluminium wymaga tylko pięciu procent energii wykorzystywanej do produkcji aluminium pierwotnego w hucie. Recykling większej ilości poamortyzacyjnego złomu aluminiowego jest niezbędny do przyspieszenia procesu redukcji emisji, a przejrzystość dotycząca pochodzenia metalu staje się coraz ważniejsza ze względu na rosnącą świadomość konsumentów i wymagania regulacyjne.
„Nasi klienci stają się coraz bardziej świadomi tego, gdzie i jak produkowane są materiały. Uzyskanie EPD stanowi ważny krok, gdyż daje jasny obraz wpływu naszych produktów aluminiowych na środowisko oraz ich ślad węglowy. Jesteśmy dumni, że możemy dostarczać naszym klientom dane, których potrzebują, aby podejmować świadome wybory, co ostatecznie pomoże im osiągnąć cele zrównoważonego rozwoju” — mówi Agnieszka Drzyżdżyk, CEO Alumetal.
Rozróżnianie kategorii złomu jest kluczowe, aby uniknąć greenwashingu
W przeciwieństwie do złomu poprodukcyjnego pochodzącego z procesów produkcji aluminium, złom poamortyzacyjny ma ślad węglowy bliski zeru, ponieważ emisje zostały już uwzględnione. Zastosowanie metody „ by-product allocation” wyróżnia EPD firmy Alumetal. Dzięki dokładnemu rozróżnieniu złomu poprodukcyjnego i poamortyzacyjnego, korzyści środowiskowe wynikające z wykorzystania złomu poamortyzacyjnego (PCS) są właściwie uwzględniane. Alumetal jest pionierem w recykling trudnego do przetworzenia poamortyzacyjnego złomu aluminiowego, aby zapobiegać trafianiu tego cennego materiału na wysypiska śmieci.
„Wszystkie gatunki aluminium mogą być poddawane recyklingowi, ale to nie znaczy, że są sobie równe. Alumetal jest kluczem w naszych wysiłkach do pozyskiwania większej ilości złomu poamortyzacyjnego i opracowywania zaawansowanych technologii sortowania pozwalających zwiększyć wolumeny zużytego aluminium, któremu można w ten sposób dać nowe życie.
Dzięki Deklaracji Środowiskowej Produktu klienci Alumetal będą teraz dokładnie wiedzieć, co kupują i unikną ryzyka greenwashingu”, mówi Simensen.
Fakty
Dzięki przejęciu Alumetalu w 2023 roku , Hydro znacznie wzmocniło swoją pozycję w zakresie recyklingu w Europie i poszerzyło swoją ofertę produktów na rynku stopów odlewniczych niskoemisyjnych i na bazie złomu. Cztery zakłady Alumetal, trzy w Polsce i jeden na Węgrzech, mają łączną zdolność produkcyjną 280 000 ton rocznie i obsługują głównie sektor motoryzacyjny.
Zakłady Alumetal wykorzystują do 94 procent materiałów pochodzących z recyklingu w produkcji stopów odlewniczych. Obejmuje to ponad 50 procent złomu po-amortyzacyjnego, ponad 35 procent złomu po-produkcyjnego i niewielką część materiałów stopowych. Średni ślad węglowy, dla stopów odlewniczych z recyklingu, produkowanych przez Alumetal wynosi 2,44 kg CO2e na kilogram aluminium, mniej niż 1/6 światowej średniej w pierwotnej produkcji aluminium, przy czym większość emisji pochodzi z upstream production of materials.
Podczas recyklingu złomu aluminiowego pochodzącego od konsumentów ze starych ram okiennych, części samochodowych lub innych produktów konsumenckich, materiał zaczyna nowe życie ze śladem węglowym bliskim zeru, ponieważ emisje zostały już uwzględnione. Aluminium z recyklingu wytworzone ze złomu stanowiącego odpad produkcyjny lub ze złomu „pre-consumer” jest inne.
Nie kończy ono jeszcze swojego cyklu życia, dlatego zachowuje ślad węglowy swojego pierwotnego procesu produkcyjnego. Z tego powodu recykling złomu poamortyzacyjnego jest jedną z głównych ścieżek dekarbonizacji przemysłu aluminiowego.